onsdag 8 mars 2017

Åttonde mars och kålpudding

Alla dagar borde vara kvinnodagar. Alla dagar borde vara dagar då kvinnor och män har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter. Så länge vi inte har det kommer den åttonde mars att behövas. Feminismen har inte gått för långt; den som säger det har fel. Helt fel.


Jag kommer tyvärr inte att kunna deltaga i någon form av manifestation eller sång eller annat som berör kvinnodagen i dag. Jag ska på konsert ikväll. Men jag drar mitt strå till stacken varje dag, i mitt jobb, där jag oavbrutet jobbar för jämställdhet, feminism, likabehandling, jämlikhet och allt annat som borde vara en självklarhet 2017.


När elever som tidigare tyckt att feminist är ett skällsord, kommer fram till mig och säger att de har fått ett nytt sätt att tänka efter min lektion. Då har jag lyckats. Vi kan alla bidra till en bättre värld. Detta är mitt sätt.


Jag vill dessutom bidra till att ni kan laga en god middag hemma. I dag eller en annan dag. Det är ett recept som har förgyllt mången kväll hos oss - kålpudding. Inget som har med kvinnodagen eller jämställdhet att göra, bara god mat.


Ibland gör jag istället dolmar och förväller då först savoykåls- eller vitkålsblad som jag stoppar med den goda färsfyllningen. Jag steker dem på mellanvärme och låter dem sedan gå klart i ugnen eller ännu hellre i vår Crock Pot där de kokas klara i 70 graders värme ca åtta timmar. Smältande gott!


Kålpudding á la Erika

4 personer

1 vitkålshuvud, ca 800 g
3 msk smör
2 dl buljong
salt, vitpeppar, soja

Färsen:
300 g kalkonfärs (eller blandfärs eller vego)
1/2 dl risgryn (jag tar gärna rundkornigt grötris)
3 dl sojamjölk (eller vanlig)
1/2 msk smör
salt, vitpeppar

Fräs riset i smör och häll på mjölken. Koka på låg värme till en lös gröt och salta och peppra. Medan gröten kallnar blandar du alla ingredienserna till färsen väl och kryddar lite lagom. Om du är osäker på kryddningen så stek ett litet smakprov för säkerhets skull.

Skär bort stocken på kålhuvudet och strimla kålen i ganska små bitar. Stek dem i en wokpanna (bäst plats i en sån) i smör och ringla över sirapen. Låt fräsa på mellanstark värme så att kålen får färg, men inte bränns. Passa den noga eftersom sirap innehåller socker. Det blir lätt svart! När kålen är klar häller du på några teskedar soja så att kålen får fin färg.

Smörj en stor ugnsfast form med smör. Häll ut hälften av kålen i den och bred sedan ut all färs som ett täcke över kålen. Häll sedan ut den sista kålen över färsen så att den täcks. Häll på buljongen över hela härligheten och ställ in formen i ca 225 graders ugnsvärme i ca en timme. Akta så att inte ovansidan bränns. Lägg på ugnsfolie om det börjar se bränt ut. Ät och njut!

1 kommentar:

  1. Bra skrivet, både om kvinnodagen och om kålpuddingen! Heja.

    Kramar till dej och din J

    SvaraRadera