onsdag 3 februari 2016

Sol och rotmos

I dag skiner solen i Västra Frölunda men jag har inte hunnit sticka näsan utanför dörren sen klockan sju i morse. Dagen har varit fylld av spännande inslag som lektioner, möten och diverse samtal. Jag fick en gullig present också, av min fina kollega Kicki som kom hem från Afrika igår. Ett par örhängen med Jesus, vilka passade fint i dag på lektionen om kristendom.


Jesus som örhängen
Vi är inne i februari, eller VAB-ruari som vi säger här på jobbet. Vabbandet, dvs. hemmavarandet med sjuka barn, ökar markant så här års. Själv skulle jag möjligen vilja ansöka om VAV, vård av vovve, men det går nog inte igenom... Lille vovven har fyllt elva år och trots diverse krämpor hänger han med. Ett tag till i alla fall. Han är en mycket, mycket gammal farbror nu.


Ikväll vankas det rotmos hemma. Det är sån mat som jag kan börja längta efter redan när jag har bestämt att jag ska laga den. En rimmad oxbringa samsas med bitar av kålrot, morot, lök och potatis i min Crock Pot sedan tidigt i morse. När jag kommer hem slår doften av kokta rotsaker emot mig redan i trappuppgången och magen kurrar förväntansfullt. Jag älskar rotmos. Och jag älskar Crock Pottan som är så praktisk och säker. Fylld med godsaker väntar den snällt tills jag behagar komma från jobbet.


Själv lagar jag alltid på känn, eftersom de flesta recept ändå är desamma. Fläsklägg är väl det vanligaste köttet att koka på, om man inte gör en helt vegetarisk så klart. Men sedan jag inte äter fläsk blir det nöt här. Gärna lite kycklingfalukorv till eller varför inte Ingelsta kalkons köttkorv!? Mums med stark senap!


För den som vill pröva på att laga rotmos kommer här en länk till Per Morbergs utmärkta recept på denna husliga rätt. Jag erkänner gärna att jag inte lagat exakt efter detta recept någon gång men det är så likt mitt eget att jag nästan kan ta gift på att det är gott!


Jag önskar er en god onsdagkväll!



6 kommentarer:

  1. Kalla det sammanträffande, men igår stod det faktiskt i Metro om en person (minns inte vem) som tyckte att det skulle gå att vabba för sina husdjur oavsett sort. Främst skulle det användas för att gå med djuret till veterinären. Ingen dum idé kanske, för vem har sagt att det är skillnad på att ha barn med eller utan päls?

    Rotmos, så in i hoppsan gott och så otroligt länge sedan vi hade det - bättring på det!

    Kramar i massor på er <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, barn har vi verkligen, vi som har hund. Jag kan tycka att alla borde ha ett antal dagar att använda som man vill, barn eller inte. Min käre sambo J har tio dagar per år som han kan använda till att gå på begravning, gå till läkare eller vad det nu kan vara. Alla har ju olika saker i sina liv som tar tid.

      Ja rotmemos är det bästa. Kram!

      Radera
  2. Jag vet inte om jag tycker om rotmos faktiskt. Har väl inte ätit det sedan skoltiden och då gillade jag det ICKE. Allt blir ju oftast bättre än den maten man fick i skolan på 90-talet...

    Jag har i dag varit på medarbetarsamtal och kan du tänka dig. Vi satt utomhus! Japp, ute på en liten balkong med solen på näsan. När jag sedan kom hem satte jag mig ute en stund till, med en inredningstidning och en kopp te. Njuta så länge man kan. Är ganska så säker på att vi kommer att få massor av mera snö, kopiösa mängder faktiskt... Det är ju ändå bara februari...


    Kram fining! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolmaten är ju ibland en dålig värdemätare på hur god en rätt är, eller hur!? Om den första bekantskap man gör med rotmos sker i skolmatsalen, finns det risk för att upplevelsen inte blir densamma som hemma. När jag var barn (länge sen) var det pulverrotmos som gällde i skolan. Helt klart någonting annat än det rotmos jag åt hemma.

      Vad härligt med sol! Och vår. Snart! Kram!

      Radera
  3. Jag tycker inte om smaken av rotmos... och visst borde väl en vegetarian tycka om det kan man tycka :) Ja, VABruari stämmer oftast. Vi hade småttingarna sjuka i mars månad istället. Hoppas du har det bra vännen, stor kram!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera