onsdag 16 april 2014

Matbloggträffen i Falkenberg, del 1

Helgen som gick var jag på bloggträff. Fina Malin bjöd in mig och jag var inte sen att tacka ja. Vi skulle träffas i Falkenberg, som är något av en vit fläck på kartan för mig. Jag tog tåget vid lunchtid på fredagen och mötte vackra Amy på Falkenbergs station. Vi tåg oss gemensamt in till stadens lilla centrum och spanade vilt efter Malin och co. Efter ungefär en halv minut kom en minibuss farande och vi plockades upp för en fika på Ståhlboms konditori.

Ståhlboms var ett mysigt fik med många av de allra godaste bakverk och jag hade svårt att välja. En citronbiskvi med lakritsfyllning inledde helgens frosserier. Det kändes overkligt härligt att sitta där med så många duktiga matmänniskor. Efter fikan bar det av till Ocean hotel vid Skrea strand. Vilka fina rum vi fick! Jag bodde på första våningen och havet låg precis utanför. Det var magiskt så vackert var där.

Malin hade ordnat fudgeprovning med den godaste fudge från Mrs Curlies. Oj, så många goda smaker. Fudgen är gjord på fina råvaror och är i grunden glutenfri. I några sorter finns nötter eller spår av nötter men alla kan hitta en favorit. Min var den med whisky och den med kokos. Goda som tillbehör till en kopp riktigt gott kaffe. Malin säljer dem i Annies stuga.

På kvällen åt vi trerätters middag på hotellet och det var mycket gott. Till förrätt serverades vi sparris med tryffelolja och pocherat ägg. Huvudrätten var hjortfilé med jordärtskockspuré, bakad pumpa, rödvinssås och vinkokt vinteräpple. Ojojoj! Sen var jag bra mätt. Men det var bara att se glad ut när desserten serverades - och vilken dessert! Chokladfondant med glass och färska bär. Bakelsen var precis perfekt och när jag satte gaffeln i den rann det varma innehållet ut på tallriken. 


Det var fint att sitta där med alla matintresserade och kunna oja sig över goda smaker utan att känna sig som en nörd. Hotellrestaurangen lystes upp av alla som fotograferade maten och vi fick en och annan road eller möjligen oroad blick av de andra gästerna.

Jag sov ovanligt gott i den sköna sängen med vågornas brus som godnattvisa. Dagen därpå blev en dag, full av aktiviteter. Mer om detta i nästa inlägg.

20 kommentarer:

  1. Det är så roligt att läsa om er bloggträff! Tack för att du delar med dig. Kram fina du!

    SvaraRadera
  2. Härligt:) Känns som man var där fast ändå inte. Har följt er på bloggar och instagram då jag själv inte kunde åka. Hade varit så skoj att få träffa er allihopa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång måste du hänga på! Det är alltid lika roligt på dessa träffar, fast den här gången slår nog det mesta. Kram!

      Radera
  3. Ståhllboms fiket är ett underbart ställe som vi i våran familj bara måste besöka så ofta vi bara kan....
    så gott och mysigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är både tur och otur att jag inte bor närmare...

      Radera
  4. Åh, längtar tillbaka! Tack för att du förgyllde min helg fina människa! <3

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nöjet var på min sida, kära vännen min. Du borde bli event maker. Vilken helg du grejat! Kram!

      Radera
  5. Härligt:) Men synd att jag inte kunde komma och träffa er var bokat på annat den helgen. Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kör det ihop sig. Hoppas att vi ses nästa gång! Kram!

      Radera
  6. Åhhh vad kul att läsa om er superträff. Du är underbar Erika kan tänka mig att du förgyllde hela helgen : ) Kul att lilla kycklingen trivs hos er! Hälsa Sofia ; ) och fina mannen! Varm kram Sofia som nu åker ner till Helsingborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog mest andra som förgyllde min helg, haha! Kram på dig vännen!

      Radera
  7. Så kul med en matbloggträff!! ...som inte hade inträffat om inte bloggarna fanns...så mycket positivt det här med bloggandet ger!!:))
    Falkenberg är också för mig en "vit fläck", något som man bara passerar på vägen ner... egentligen borde jag råda bot på det;) maken har spelat på Stålboms och höjt deras bakverk till skyarna, bara det...
    yngsta dottern har varit på spa i Falkenberg, en otrolig upplevelse, enligt henne. Spa är inget för mig, men Stålboms och bakelser...
    Jag försov mig i morse, drömde de allra ljuvaste drömmar... och vaknar med ett ryck, halv 9, alldeles för sent då en fullspäckad dag står på schemat. Nu är morgonkaffet urdrucket och jag ska sätta fart...
    Från hela mitt hjärta också, önskar jag Dig en riktigt Fin och Glad Påsk!!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  8. Försova sig är skönt på ett sätt och jobbigt på ett annat. Jag hoppas att din påsk blir härlig! Kram!

    SvaraRadera
  9. Man kan inte annat än att förstå att ni haft det SUPERBRA!

    SvaraRadera
  10. Vad trevligt vi hade! Och det var så roligt att träffa dig! Massor med kramar från Helena (som just nu sitter och väntar på att maten som Olof lagar ska bli klar. Bally väntar på smakprov, han med.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så roligt att träffa er också! Här finns också en liten en som sitter och väntar när vi lagar mat. Och snart har ni ännu en liten en. Så spännande att följa er in i mål med magen! Stor kram till både dig och Olof!

      Radera
  11. Det bästa med alla inläggen som följer på träffarna är att få återuppleva dagarna om och om och om och om och om igen:) Fast Håkan går mest hela tiden och säger "Förra helgen vid denna tiden så var vi...."! Snacka om att ar nytta av en upplevelse länge:)
    Nu ser fram mot nästa upplevelse, tänk att det inte är så lång tid kvar inte! Vi längtar allt lite grann efter er:)

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Finaste vännen! Jag är helt off men ska försöka ta tag i bloggträffsinlägget nu tänkte jag... blir maffigt men jag kör allt i en och samma... så roligt det var att ses och det är ju DU som är vacker! Pussar och kramar!

    SvaraRadera