fredag 29 mars 2013

Påskmuffins för kycklingar

I går bjöd jag mina elever på muffins, lite lagom till påsk. Jag är ju klassföreståndare, eller mentor som vi kallar det, för sexton glada pojkar i år ett. De är ett gäng Ganska typiska tonårskillar, dvs. de är alltid hungriga. Mina muffins slank ner under det att vi gick igenom de snart stundande nationella proven i svenska.

Receptet är från Leila Lindholms samlingar och det var nog bland de bästa muffins jag ätit. Saftiga och jämna och fina. Jag pimpade mina med en påskkyckling av marschmallowtyp, eftersom det är påsk.

Påskmuffins

  • 100 g smör
  • 2 st ekologiska ägg
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 dl ekologisk mjölk
  • Skalet av 1 citron
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små muffins.
  2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.
  3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
  5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.
  6. Fyll med valfri fyllning, se nedan.
  7. Grädda muffinsen i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när du dragit ut den.)
Tryck fast en kyckling, höna eller ett ägg mitt på muffinsen innan den har svalnat helt så fastnar den i det lite kletiga mitt uppe på kakan.

8 kommentarer:

  1. Lyckliga elever som har dig som lärare/mentor! :)
    Muffins ser mycket goda ut!
    Ha en underbar påskhelg!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen lyckliga elever! Kram och glad påsk till dig Erika!

    SvaraRadera
  3. Omtänksam du är:)
    Glad Påsk
    Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  4. Det var inte illa, snäll fröken! Mina elever tjatar om att de vill ha, då blir jag inte sugen på att ge heller. Men nån dag kanske..

    Glad Påsk på dig!
    Kraaam Malin

    SvaraRadera
  5. Vilka fina kycklingar du hittat till muffinsarna. Inte dumt med en lärare som du, nästan så man skulle kunna tänka sej att gå lite i skolan igen, i alla fall de dagarna det bjuds på godsaker:)

    Hoppas nu du får en riktigt GLAD PÅSK bästa Erika,
    många varma kramar till dej från oss

    SvaraRadera
  6. Yes åhhh så fina Glad Påsk min sköna påskböna : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Vilka fiiina! Dina elever kan skatta sig lyckliga som har dig, på flera sätt :) Och jag är alldeles överväldigad, tusen tack för ditt fina paket som jag fick igår när jag som bäst behövde det, när jag låg under täcket och var sjuk och tyckte synd om mig själv. Jag låg och tittade på det en lång stund och fick tårar i ögonen för jag blev så glad. Sen mumsade jag i mig alla kakorna, de var verkligen fantastiska, hade du bakat dem? Isf skulle jag bli väldigt glad för receptet :) Stora varma kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du blev glad! Kakreceptet kommer snart på bloggen. Lättbakade och goda! Kramar till dig, du fina bloggvän!

      Radera