torsdag 20 september 2012

Lavendeldrömmar

Vår lilla kolonistuga ligger ännu ute till försäljning, men det är inte säsong för kolonistugor just nu. Fast den är så fin, så fin finns det inga köpare i september. Det känns jobbigt att den bara "står där" utan att vi använder den, men jag har sörjt mitt lilla hus en gång och orkar inte vara där mer. Till våren hoppas jag att någon köper den så att jag kan släppa tankarna på den helt. Vi måste sälja eftersom vi inte orkar med två boenden och dessutom en stuga. Nu är ju planen att flytta ihop till ett enda boende, och då säljer vi allt vi har och börjar om. Jag är med på det, även om mitt lilla hus kommer att bo i mitt hjärta resten av mitt liv. Jag har aldrig varit så lycklig någon annanstans.

Anledningen att jag tänkte på stugan i dag är att jag nyss bakat lavendeldrömmar med torkad lavendel från just kolonin. På bilden till höger växer fjärilslavendel och just den är inte så bra att torka för bakning. Den doftar inget men är vacker att se på.

Min andra lavendel doftar desto mer och är illande lila. Den har jag flyttat hem till min trädgård i väst, där jag bor i lägenhet med trädgård och uteplats. För utan blommor dör jag nog.

Drömmarna jag bakade har jag hittat recept på i numera nedlagda mattidningen Lagalätt, nr 7 2010. Just drömmar är småkakor som är så där riktigt äktsvenska och hör hemma på varje kakbord med någon som helst värdighet.

Små, spröda, sockriga och spruckna ska de vara. Dofta av hjorthornssalt precis när man tar den varma plåten ur ugnen, för att när de svalnat endast dofta av vanilj. Ja, och så lite lavendel då för den som tycker om detta. Vissa tycker ju att lavendel smakar parfym och då är det bara att skippa denna ingrediens. Lite rivet citronskal fungerar om man vill ha annan smak än vanilj, så klart! Nåväl - här är mitt bästa recept. Baka, smaka och njut!


Lavendeldrömmar

ca 40 drömmar

2 1/4 dl socker
1 tsk torkade lavendelblommor
75 g smör, rumsvarmt
3/4 dl rapsolja
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk hjorthornssalt
2 1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda socker och blommor. Rör smör och sockret pösigt. Tillsätt olja, vaniljsocker, hjorthornssalt och vetemjöl. Forma små runda kakor och lägg på en plåt. Tänk på att kakorna flyter ut en aning, så att du inte lägger dem för tätt. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter. Kakorna ska spricka på ovansidan men inte ta färg.

13 kommentarer:

  1. Så underbart gott det lät .....Lavendeldrömmar....drömmar av lavendel...om tiden räcker till ska jag nog pröva på att baka dessa.
    Ha en underbar helg Erika....kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten klart du vinner som är så bra : ) Fösttår att du inte orkar sörja mer ang kolonistugan
    : ( Jag är övertygad om att någon fin liten dam ; ) köper stugan och fortsätter i din anda : ) Jag har STORA problem med internet hemma gahhhhhhhh blir galen. Nu har vi gjort en FELANMÄLAN till telia så det kan ta ett par dagar till. Därav att jag inte kan kommentera på din fina blogg o facebook så mkt som jag vill : ( morrrrr Imorgon ska jag på officersbal i Karlsborg ska bli kul. Om 13 dagar åker jag till Kreta tjohoooo är så glad : ) Barnen och min mamma glädjer sig också såklart! kram Sofia

    SvaraRadera
  3. med fin dam menar jag inte snobbig utan söt, trevlig och lite rund om rumpan : ) kramar igen din vän på jobbet i TIDAHÖLM ; ) dialekten här är rolig ; ) kram igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rund om rumpan i vart fall och det har ju funkat bra, haha!

      Radera
  4. Åh, jag förstår och känner din sorg. Det är viktigt att någon som verkligen tycker om det lilla fina huset blir nya ägaren. Sånt förstår inte dom som inte har så mycket hjärta i något (ingen nämnd). Men Du ska se att när rätt tid är, så kommer den rätta köparen, någon som verkligen älskar ditt lilla hus och som kommer att ge sitt hjärta till det, det är jag övertygad om.
    När jag säljer möbler som jag gjort iordning, målat och kanske klätt med nytt tyg, lagt ner själ och hjärta i...då är det jätteviktigt att den som köper, verkligen tycker om möbeln. Knäppt? kanske... men jag är en känslomänninska och det gör att det inte alltid är så lätt här i livet.
    Lavendel, en av mina favoritblommor! jag bakade kakor med lavendel i en gång för längesen...det blev alldeles för mycket lavendelsmak så just nu har jag svårt för blomman i något ätbart...men den är ljuvlig att titta och dofta på.

    Jag önskar Dig den underbar fredag!
    kramar Lisa

    SvaraRadera
  5. Sofia, du är väl för go ;) Läste hennes kommentarer ovan. Det är tur hon slagit sig ilag med en urtidaholmare som jag ;) hahahahha! HALLÅ, vet ni? Vi borde ju ses alla tre. Det vore ju jättetrevligt!

    KRAMIS

    PS. Det jag egentligen skulle skriva var att jag tycker så mycket om lavendeldoft. Vi har en sommarstuga, som min morfar snickrat ihop när mamma var liten, som nu vi äger. Där har vi alltid lavender och den doften är outstanding. Jag kan aldrig tänka mig att leva utan vår sommarstuga så jag förstår din känsla med kolonin. Jag hade ALDRIG kunnat åka dit heller. Hoppas någon fin person tar hand om den!

    Kramis!

    SvaraRadera
  6. Oh, måste kännas tungt att sälja ett så omtyckt ställe. Men jag är säker på att den kommer att uppskattas av den nya ägaren!

    Jag älskar drömmar! Sockriga och knaprigt smuliga.. Mums! Mammas är bäst och hon gör också ofta lavendelvarianten. Hade det på mitt bröllop bland annat.

    ha en fin fredag! Kram

    SvaraRadera
  7. Åhh..Kära du vad jag tycker det är sorgligt med lilla stugan, ändå fast ni ska slå era påsar ihop och få det bra. Det kniper till i hjärtat av att läsa att du aldrig varit så lycklig någon annastans. Klart det känns ledsamt att sälja den även fast det är rätt beslut. Förstår att det bästa hade ju varit att någon köpte den på studs. Varför dra ut på det som känns jobbigt. Lika bra att få det bortgjort...

    Och förresten så är drömmar en av mina favoriter ;) Har dock aldrig provat med lavendel.

    Tack för vad du skrev hos mig Erika. Oavsett anledning till nattsömnen blir jag glad. Jag höll det i mina händer, strök på det och putasde till det och hjärtat var alldeles varmt när jag paketerade det. För jag önskar dig det.

    Kram vännen. Hoppas ni får en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Hej,

    Jag förstår att det måste vara tråkigt att behöva sälja din lilla stuga. Varför är man inte gjord av pengar? Minnena finns kvar, både smak, syn och doftminnen.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  9. Så ledsamt att ni inte kan ha det kvar men du får leva på minnena och så blir det säkert ett nytt gemensamt toppen boende så du får annat att tänka på ;)

    Fin header på din blogg också!

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  10. Lavendeldrömmar har jag velat baka ett tag nu... får se om jag får till dom snart. Så tråkigt att behöva sälja stugan. Önskar dig en toppenhelg, kram!

    SvaraRadera
  11. Vi känner verkligen med dej, det går rakt in i hjärtat när du skriver så fint om din lilla stuga. Förstår att du inte vill återvända när du redan sagt ditt farväl.
    Men det är väl ett fint sätt att minnas genom att baka goda kakor.

    Ha nu en skön helg,
    kramar från Mårtenssons.

    SvaraRadera
  12. Åh ja med skulle allt vilja ha lavendel,så lite avis är ja.vilken känsla och plocka själv.
    låter jättegott med lavendeldrömmar.

    SvaraRadera